19.12.2017

5 tapaani rauhoittua työpäivän jälkeen



Muutama viikko takaperin menin lupaamaan, että jaan pian vinkkejäni siihen miten jaksaa paremmin. Sittemmin olen tuuminut, että onkohan se vähän hölmöä sillä kaikkihan me ollaan yksilöitä ja se mikä auttaa yhtä voimaan hieman paremmin voi olla toiselle ihan väärä juttu. Ja ratkaisuthan on tietysti riippuvaisia niistä ongelmista joiden kanssa kamppaillaan, eikä ne ongelmat välttämättä ole samoja.

Mun jaksamiseen liittyvät ongelmat ovat aiheutuneet stressistä. Työ, pimeys, tulevaisuus ja ihmissuhteet ovat aiheuttaneet stressiä, joka on vaikuttanut negatiivisesti moneen asiaan. Olen skipannut aterioita kiireessä, jättänyt liikunnan kokonaan ja olen kärsinyt unettomuudesta. Univaikeudet ovat olleet mun perinteinen reaktioni stressiin ja opiskeluvuosinani se oli minulle todella iso ongelma. Olen myös kokenut jonkinasteista masennusta, jonka vuoksi on ollut vaikeampaa viettää aikaa ystävien kanssa.

Nyt stressi on alkanut helpottaa, sillä epävarmuudet omasta tulevaisuudesta ja työjutuista ovat poistuneet. Olen saanut uuden työpaikan ja olen siitä hyvin onnellinen. Pääsen aloittamaan uudessa firmassa tammikuun puolessa välissä. Ennen tuota läpimurtoa ehdin jo kuitenkin kehittää jonkinlaisen reseptin sille, miten iltaisin saan nollattua työpäivän pääkopasta ja ladattua akut valmiiksi seuraavan päivään. Ja vaikka onkin kyseessä itselleni mittatilaustyönä kehitetty resepti, aion nyt jakaa sen tässä lyhykäisyydessään.

1. Virkistävä kävely
Kun istun toimistossa joka arkipäivä kahdeksan tuntia, tulee pieni liikunta ja ulkoilma tarpeeseen. Olen ollut armollinen itselleni ja kuitannut tämän kohdan kävelyllä kauppaan tai ihan vain korttelin ympäri. Kunhan hieman saa raitista ilmaa ja jalkoja liikkeelle. Se virkistää. Varsinkin hyvän musiikin kera tai jos soittaa samalla vaikkapa isovanhemmille tms.

2. Pieni hemmottelu iltapala
Yritän aina töiden jälkeen syödä kunnollisen aterian ja sitten myöhemmin illasta pienen hemmoitteluiltapalan (piparin, joulutortun, mandariinin yms). En pysty menemään nukkumaan vatsa pullollaan, joten yritän saada kunnolliset ateriat syötyä mahdollisimman aikaisin.

3. Näprääminen tai lukeminen
Ehkä tärkeimmäksi iltarutiinikseni on noussut näprääminen. Se että saa käsiin ja aivoihin jotain muuta pyöritettävää kuin työasiat ja muut murheet (tutkittu juttu). Olen joulua varten virkkaillut yhtä ja toista, yrittänyt pitää päiväkirjaa ajantasalla, kirjoitellut joulukortteja ja ommellut korjauksia yhteen jos toiseen vaatteeseen, samalla kun olen tuijotellut Netflixistä Crownia tai Master of None-sarjaa. Silloin kun mitään näprättävää ei ole, olen lukenut edellisen viime viikolla lueteltuja kirjoja tai kirjoitellut omia pikkujuttuja.

4. Kynttilät ja himmennetyt valot
Menen yleensä nukkumaan joskus 11 aikaan ja olen ottanut tavaksi himmentää/sammuttaa valot asunnostani jo yhdeksän aikaan. Minua se ainakin rauhoittaa paljon. Usein sytytän myös muutamat tuikut hyllyille loistamaan ja vähän tasapainoittamaan television sinistä valoa. Olen myös yrittänyt himmentää television kirkautta ja säätää väriä hieman lämpimämpään aina illan tullen.

5. Unihypnoosit ja iltasadut
Olen vakavasti koukuttunut Youtuben unihypnoosi-videoihin ja erityisesti Ben Gentlyspoken-kanavat Harry Potter-iltasatuihin. Ne auttavat pitämään omat ajatukset kurissa silloin kun yrittää saada unesta kiinni. Erilaisia unihypnooseja, unimusiikkia ja äänikirjoja löytyy uskomattomat määrät, joten sieltä on helppo löytää jokaiseen yöhön jotakin.

Oikein mukavaa tiistaita sulle!

KUVAT: Pexels
FACEBOOK  /  BLOGLOVIN  /  BLOGIT.FI

2 kommenttia:

  1. Mun mielestä pieni askartelu, värityskirjakin ihan, voi olla todella rentouttavaa. Mielestäni vinkkien jakaminen on tärkeää, sillä jokainen kiinnostuu omasta hyvinvoinnista ja harrastuksista ennemmin kuin myöhemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuhannet kiitokset kommentistasi :) Ja oikein hyvää joulua!

      Poista